Det personliga brevet
Ett säljande brev
Ditt personliga brev är din chans att sälja in dig själv. Det ska beskriva dig som person, ta fram dina bästa egenskaper, dina styrkor, ambitioner och beskriva varför just du är rätt person för tjänsten. Ingen lätt sak men viktig. Är det någonting du ska lägga tid och kraft på så är det att utforma ditt personliga brev.
Hur ska man börja?
Det gäller att stå ut från mängden utan att krångla till det. Ett sätt är att inte börja med “jag heter” eller “jag söker tjänsten som”. Försök istället förklara varför du söker tjänsten. Var positiv, visa självförtroende och beskriv hur gärna du vill ha jobbet eller arbeta hos den aktuella arbetsgivaren.
Det kan vara svårt att göra reklam för sig själv men kom ihåg att detta är en av de få saker en arbetsgivare får se av dig innan en eventuell intervju. Fokusera på framtiden, vad som kommer att hända om de anställer just dig och vad du kan tillföra. “Eftersom jag har lång erfarenhet av reception kan jag ….”.
Se till att matcha din kompetens med vad företaget behöver och nämna de färdigheter och kunskapsområden som den blivande arbetsgivaren kan vara intresserad av. Tala också om varför du söker ett nytt jobb. “Jag har varit 5 år på min arbetsplats och söker nu nya utmaningar” eller ”Jag har just avslutat studier i …”
Försöka att skapa en levande text och, om det går, hålla dig borta från byråkratiska och opersonliga uttryck.
Avsluta på rätt sätt
Kom också ihåg att skriva att du kan ge mer information om dig och dina erfarenheter vid en intervju. Låt alltid någon annan läsa igenom ditt brev innan du skickar iväg det för att säkerställa att det inte smugit sig in några stavfel eller andra grammatiska fel.