Auktoriserat bemanningsföretag för olika HR-tjänster
Auktorisation är ett sätt för dig som kund att säkerställa att vi driver en seriös verksamhet och att våra tjänster håller hög kvalitet. Detta är viktigt av flera anledningar. Oavsett om vi agerar utifrån vår roll som ett bemanningsföretag, omställningsföretag eller rekryteringsföretag kommer vi att ha stor påverkan på kundernas verksamhet och personal. Vi har ett ansvar att sköta vår egen verksamhet på bästa sätt, både gentemot våra kunder och även våra egna anställda.
För en auktorisering från Kompetensföretagen ställs det höga krav inom en mängd olika områden som spänner sig över hela verksamheten och innefattar bland annat att företaget ska följa etiska regler, ha ett tecknat kollektivavtal, tillämpar allmänna leveransvillkor, att man tecknat ansvarsförsäkring, att man har en jämställdhetsplan, att man är ett aktiebolag, samt att man bedrivit sin verksamhet i minst ett år.
Etiska regler
När det kommer till de etiska reglerna är det väldigt tydligt vad de innefattar för att få en auktorisation. Det innebär bland annat att vi som bemanningsföretag endast får bedöma individer efter dess kompetens, kunskap och färdigheter, samt att vi måste besitta kännedom om rådande lagar och regler på arbetsmarknaden. De etiska reglerna innefattar även att hela personalstyrkan har tystnadsplikt gentemot förhållandena hos kund, samt att de har skriftliga anställningskontrakt. För att kunna säkerställa att både de etiska och övriga reglerna efterföljs av bemanningsföretaget, sker även nya prövningar årligen!
För att ett företag ska bli auktoriserat måste ett antal krav vara uppfyllda. Kortfattat går auktoriseringskraven ut på att vi som företag måste:
- Följa svensk lagstiftning samt branschorganisationens stadgar och etiska regler
- Visa upp en ordnad ekonomi
- Använda kollektivavtal inom respektive verksamhetsområde
- Följa branschorganisationens leveransvillkor
- Omfattas av en ansvarsförsäkring
- Säkerställa att underleverantörer också följer auktoriseringskraven
Genom att uppfylla kraven för auktorisering ser vi till att vår verksamhet och våra tjänster håller en hög standard. KFX är ett auktoriserat bemanningsföretag för olika HR-tjänster. När du anlitar oss kan du räkna med att vi utför våra tjänster i linje med auktoriseringskraven. Detta för att vi alltid strävar efter att vara en seriös samarbetspartner och ett av marknadens bästa bemanningsföretag.
Varför välja ett auktoriserat bemanningsföretag – vi har svaren
När du anlitar ett bemanningsföretag för din ekonomi, service, marknadsförings- eller annan avdelning ger du företaget ett stort ansvar. De nya medarbetarna från bemanningsföretaget kommer trots allt att utföra en eller flera viktiga arbetsuppgifter. Nyrekryteringar bör passa företaget så bra som möjligt, felrekryteringar kan trots allt bli kostsamma på flera sätt. Omställningar måste skötas på ett snyggt sätt för att alla inblandade parter ska bli nöjda. Eftersom allt måste gå rätt till redan från start ställs det höga krav på oss. Detta är något vi välkomnar och efter flera framgångsrika år har vi förfinat konsten att hjälpa andra företag med våra HR-tjänster.
KFX är trippel auktoriserade
När du väljer ett auktoriserat bemanningsbolag som KFX kan du känna dig trygg i att tjänsterna du använder håller en hög nivå. Ett av kraven för att förbli ett auktoriserat bemanningsföretag är att man ska klara av den årliga granskningen. Bemanningsbolag som inte längre uppfyller villkoren upphör genast att vara auktoriserade.
Arbetsgivar- och branschmedlemmar i Kompetensföretagen kan ansöka om auktorisation. Medlemsföretaget granskas vid första auktorisationstillfället och därefter en gång om året. Granskningen sker i auktorisationsnämnden och därefter beslutar Kompetensföretagens styrelse om auktorisation.
Bemanningsföretagen som har haft verksamhet i mindre än ett år kan inte ansöka om auktorisation förrän efter cirka 12 månader, men de måste uppfylla de grundläggande villkor för Arbetsgivar- och branschmedlemsskap.
Kontakta oss på KFX
Oavsett om du är i behov av ett bemanningsföretag för din ekonomi- eller serviceavdelning så har vi flertal konsulter med olika kompetensnivåer och erfarenhet där vi kan lova att minst en av dem är stämmer perfekt överens med dina behov.
Behöver du ett bemanningsföretag i Göteborg för att hitta en heltids redovisningsekonom? Ett bemanningsföretag i Stockholm för att personal till din reception? Kontakta i så fall KFX, vi finns även i Malmö och Sundsvall. Vi hjälper dig med alla dina personalbehov och ser till att rätt person för jobbet och dina behov kommer på plats.
Jobba på KFX
Att arbeta som konsult på bemanningsföretag är för dig som älskar ett varierande och utmanande arbete. Det är egentligen som vilket annat jobb som helst, förutom att du har två chefer, och att det innebär lite annorlunda förutsättningar. Som konsult på ett bemanningsföretag får du ta del av ett flertal förmåner en vanlig anställning saknar inklusive:
- Extra stöttepelare:
Utöver chefen på arbetsplatsen har du alltid en KFX konsultchef som alltid finns tillgänglig och stödjer dig i ditt arbete. Hos KFX är du en viktigt och uppskattad person och är i slutändan ryggraden för vår organisation.
- Varierande arbete:
Som konsult på ett bemanningsföretag kommer du få chansen (om du önskar) att prova på att arbeta inom flera branscher och områden, och på flera olika typer av positioner som matchar din kompetens. Det är ett ypperligt tillfälle att utveckla sin kompetens och utforska vad för typer av arbetsuppgifter som passar dig bäst.
- Ökat nätverk:
Eftersom du i många fall rör dig mellan flera arbetsplatser har du en större chans att träffa nya människor och därmed utöka ditt kontaktnätverk. Ett stort kontaktnätverk är alltid en fördel att ha som öppnar upp många dörrar och fler jobbmöjligheter.