Det talas förvånansvärt lite om sociala medier och dess inverkan i professionella sammanhang. Cirka 92 % av alla arbetsgivare tittar på dina sociala medier innan de överväger att anställa dig. Det betyder att dina kattbilder, din party-selfie eller dina politiska åsikter kan kosta dig ditt drömjobb. Vi förklarar hur du städar bland dina sociala medier konton!
Vårstädning
Börja med att se över hur dina konton ser ut i publikt läge. Vilka inlägg ser du, vilka ser dina vänner och personer som inte har någon koppling till dig? Gör det genom att logga ut på dina konton och sök på ditt namn. Titta sedan igenom dina inlägg. Är allt professionellt, lämpligt och välskrivet? Ta bort det som inte ger en positiv bild av dig, inklusive retweets och delade Facebook-inlägg.
Sträva efter att ditt flöde ska genomsyras av lämpliga och neutrala inlägg. Du kan självklart fortfarande chatta och lägga upp roliga kommentarer men kom ihåg att 87 % av potentiella arbetsgivare använder Linkedin, 55 % använder Facebook och 47 % använder Twitter för att hitta anställda. En positiv profil full med kvicka skämt, vänliga utbyten mellan vänner och intressanta inlägg relaterade till ditt jobb eller världen visar på en pålitlig, vettig och anställbar person.
Personlig marknadsföring
Om du presenterar dig själv på flera sociala medier kanaler finns det ingen anledning att upprepa dig själv. Se dig som en redaktör på en tidning som ska matcha lämpliga nyheter på olika sociala plattformar. Facebook kan vara din personliga plattform där du delar hobbys och är i kontakt med vänner. Twitter kan vara kontot för dina mest engagerade kommentarer. Instagram ger dina bilder liv med skarp storytelling. Linkedin listar dina kunskaper och erfarenheter och är den plats du publicerar din portfölj och arbetsrelaterade tankar. Genom att variera dina sociala medier konton får du ut mest av alla plattformar och kan använda var och en för att ”sälja” olika delar av din personliga profil och skapar därmed ett fantastiskt intryck.
Det du brinner för
En blogg kan vara det perfekta sättet att visa din passion för ett särskilt ämne. Engagerade blogginlägg som visar din kompetens, kunskap och ditt engagemang kommer alltid att imponera på potentiella arbetsgivare.
Skriv optimala interaktiva inlägg med tydliga bilder. Är du för formell kan det göra att bloggen blir lite tråkig, låt därför din personlighet lysa igenom blogginläggen. Perfekt utvalda bilder, noggrannhet och noggrann uppmärksamhet på detaljer och din skrivfärdighet med grammatiskt korrekta texter gör ett perfekt första intryck och är ett utmärkt exempel på din professionalism.
Låt rekryteraren få en tydlig och ärlig bild av dig genom en snabb sökning på sociala medier kan du inte låtsas ha en hobby eller ett intresse. Ärlighet varar längst. Så är det.
Tänk dig att du går på en intervju på ett företag som tillverkar vandringsskor och du säger att du älskar att vandra, men i dina sociala medier profiler hittar de enbart bilder på dig i barer med dina vänner och inte en enda bild på dig med vandring i sikte. Det sista du vill inför en jobbintervju är att bli generad via sociala medier.
Låt rekryteraren hitta dig
När din profil ser snygg ut, är det dags att ansluta till personer som kan hjälpa dig att hitta drömjobbet.
Den större majoriteten av professionella rekryteringsföretag som KFX HR-partner nätverkar på sociala medier. Se därför till att följa de företag som du föredrar att jobba på, särskilt på Facebook och LinkedIn. Förutom officiella konton för företagen kan du också följa rekryterare som brukar dela med sig av de jobb som du skulle kunna vara intresserad av.