Fem spaningar som präglar framtidens arbetsmarknad

Det är naturligtvis omöjligt att förutspå framtiden men vi kan ta fasta på vilka begrepp som dyker upp i olika sammanhang och dessa kan ge oss en indikation på framtiden. Här delar vi med oss av fem spaningar som många i vårt nätverk pratar om just nu.

Agilt arbetssätt

Begreppet i sig kommer från det engelska ordet agility, som betyder smidighet. Den snabba förändringen och den ökade komplexiteten är två stora utmaningar som alla företag idag måste förhålla sig till. I den agila organisationen arbetar medarbetarna mer kundorienterat, mer med självledarskap och i ett ständigt lärande. Det innebär längre projekt som delas upp i kortare cykler för att nå löpande snabba resultat.

Nudging

Vi nämner nudging som ett sätt att förändra beteenden i den digitalisering som sker, till exempel design av appar och hemsidor. Inom hälsa och friskvård finns det andra exempel, som att öka hälsomedvetna val på en arbetsplats genom att placera ut fotsteg på golvet till trapporna, vilket gör att fler väljer trapporna framför hissen och minska matsvinnet i personalmatsalen genom att använda sig av mindre tallrikar. Med hjälp av nudging kan företag påverka beslut genom, precis som det engelska begreppet tyder på, en knuff i rätt riktning.

Gigare

Fler och fler ”giggar” på arbetsmarknaden. Det är helt enkelt ett nytt begrepp för frilansare eller tillfälliga medarbetare som går in och ut i projekt och kan till viss del styra över sin egen tid och sina egna karriärer. Många gigare värdesätter andra saker än en traditionell heltidsanställning och som företag måste vi tänka till ett extra varv hur den gruppen ska integreras i företagskulturen och i arbetsvardagen. Det ritar helt klart om arbetsmarknaden på ett spännande sätt!

Arbetsgivarvarumärket

När kampen om duktiga medarbetare har hårdnat blir arbetsgivarvarumärket en unik konkurrensfördel för att särskilja sig och sticka ut. Ett starkt arbetsgivarvarumärke är förankrat i organisationen och medarbetarna är de viktigaste ambassadörerna. En central del är att hela företaget samarbetar kring värderingar och kultur, och inser att vi inte kan skilja på det interna och externa varumärket.

LQ = Learnability Quotient

Learnability Quotient blir översatt till svenska påbyggnadsbara medarbetare. Vi samarbetar mer och mer över enhetsgränser och allt oftare kan rollen ändra karaktär utifrån ett nytt behov. Konsulter vi tar in till våra uppdragsgivare behöver naturligtvis ha en grund av relevant kunskap och erfarenhet, men det ställs allt oftare krav på att man dessutom är anpassningsbar, vill utvecklas och att man är ”påbyggnadsbar”. Det blir viktigare för företag att titta över sin organisation och se vilka medarbetare som vill ta ansvar för sitt egna lärande och bidra till framtiden.

Stäng

För att ansöka vänligen fyll i uppgifterna nedan. Du kan bifoga flera dokument genom att trycka på bläddra upprepade gånger och du kan totalt ladda upp 20MB. Maximala storleken för en enskild fil är 1 MB.

Bifoga CV och andra dokument
Error message
Bläddra
Stäng

Tipsa en vän

Har du en vän som skulle vara intresserad av denna artikel? Fyll då i formuläret nedan