Dialog, transparens och lyhördhet viktigast i rollen som rekryterare

Arbetsmarknaden rör inte bara på sig, den har tvinnat runt och är en helt annan än innan remote jobb, hemmakontor och hybridkontor. Vad innebär det för rekryteringsbranschen? Vilka trender kan man se och har det förändrat vårt arbetssätt?

Möt Rebecka Berg, rekryterare och konsultchef på KFX HR-partner

Vad är viktigt i din roll som rekryterare?
Jag jobbar nära människor och organisationer, där alla är olika och har olika behov. Viktigast är därför att vara tillgänglig, lyhörd, servicefokuserad och noggrann. Det är även viktigt att vara transparent. Kommunikation är helt avgörande. För lyckade och smidiga rekryteringar är en bra dialog med såväl kunder som kandidater a och o.

Hur tror du att yrket i sig kommer att ändra sig, kan man se några trender?
Självklart har pandemin gjort sitt med ökad digitaliseringen. Men framförallt skulle jag säga att nätverkande har blivit allt mer viktigt (speciellt nu i kandidatbristen). Vi rekryterare måste vara mer aktiva och ta första steget, vara de som kommer till kandidaterna och inte tvärtom som det historiskt varit. Det här är något som funnits i andra delar av rekryteringsbranschen tidigare (som IT, tech), men just i vårt fält i branschen har även vi fått ändra vårt sätt att arbeta.

Man pratar om att det är kandidaternas marknad – hur märks det tycker du?
Väldigt tydligt då man måste vara supersnabb, kandidater är ofta i många processer parallellt och kan hoppa av i sista sekund. Vidare är det många som passar på att byta jobb. Mycket headhunting. Kandidater sätter högre krav på sina arbetsgivare, vilket jag verkligen ser som positivt. Snabb kommunikation mellan kandidat, rekryterare och kund är helt avgörande just nu, man har inte råd att svara långsamt eller dra ut på beslut. Väldigt viktigt för arbetsgivare att tydligt visa på varför man ska vara anställd hos just dem, vad de kan erbjuda för typ av arbetsplats, trygghet, förmåner, flexibilitet.

Som konsultchef, vad ser du är din viktigaste roll?
God lyssnare, lyhörd, initiativtagande och en medmänniska för konsulterna. Att vara serviceminded och värna om att skapa långvariga relationer. Det är konsulterna som gör jobbet, de är vår viktigaste resurs.

Vad skiljer en konsultchef på KFX från andra i branschen?
Just fokuset på långvariga relationer med såväl kunder som konsulter samt att skapa en familjär känsla. Vi är väldigt duktiga på att ta oss tid att åka ut till våra konsulter för träffar, uppföljningsmöten osv men strävar såklart alltid efter att bli ännu bättre!

Är du intresserad av att jobba som konsult? Eller är du i behov av personal? Då finns vi här för dig!

Stäng

För att ansöka vänligen fyll i uppgifterna nedan. Du kan bifoga flera dokument genom att trycka på bläddra upprepade gånger och du kan totalt ladda upp 20MB. Maximala storleken för en enskild fil är 1 MB.

Bifoga CV och andra dokument
Error message
Bläddra
Stäng

Tipsa en vän

Har du en vän som skulle vara intresserad av denna artikel? Fyll då i formuläret nedan