Visst börjar vi bli vana, och lite teamströtta, men det råder sämre mötesretorik när det gäller digitala möten än fysiska om man får tro kollegor runt om i landet.
Det viktigaste för att digitala möten ska fungera är att deltagarna tycker att det känns meningsfullt så att de orkar upprätthålla intresset. Annars börjar människor snabbt titta på sina mobiler, mail eller helt enkelt zoma ut och dagdrömma om annat.
Som sammankallande gäller det att använda sig av tekniker som uppmuntrar till engagemang så att budskapet går in, exempelvis genom att få deltagarna att känna sig sedda. Annars blir det bara ett slöseri med allas tid.
De flesta arbetsplatser har en värdegrund och riktlinjer och det måste finnas även när vi arbetar i digitala miljöer. Skärmen skapar en distans som får vissa personer att totalt glömma bort allt de lärt sig om social samvaro.
Tillvaron på den digitala arbetsplatsen är full av fällor, men också möjligheter. Här är fyra nycklar till bra digitala möten.
4 saker att undvika för att slippa dåliga digitala möten
Tretimmarsmöten
Vi orkar vara aktiva 45 minuter i taget. Sedan är det dags för 15 minuters skärmpaus annars orkar vi inte med. Budskapet ska in, inte ut, och ett tretimmarsmöte utan paus är som att kasta budskapet i papperskorgen.
En powerpoint ska inte vara ett huvudnummer, det ska var en sidekick
Att titta på en datorskärm som visar någon annans skärm är svårare än en powerpoint med en fysisk ledsagare. Lär dig powerpointbanta genom att inför varje slide ställa dig frågan: ‘Är denna slide till för mig eller för publiken?’ Om den är för din skull så är den ett manus och då ska du inte dela den med publiken.
Irrelevanta deltagare
Den som sitter på ett digitalt möte och frågar sig vad hen gör där kommer snart att börja multitaska eller kolla sociala medier. Bjud bara in dem som behöver var med.
Tappa stilen
Att du har en dålig hårdag är inte ett giltigt skäl att ha kameran av. Kamma håret. Och kom inte i svettiga träningskläder, det är ändå jobbet du är på.